Blog T'baik CapAyam D M'sia!

Ini Respon Wakil Pengantin Perempuan Tentang Isu Bertumbuk Sebelum Akad Nikah


Ini Respon Wakil Pengantin Perempuan Tentang Isu Bertumbuk Sebelum Akad Nikah



Video: Pernikahan Batal Gara-Gara Tak Cukup Wang Hantaran

MEMALUKAN! Itu yang dapat disimpulkan selepas sebuah video memaparkan pergaduhan di antara dua keluarga bakal pengantin menjadi viral di media sosial, hari ini.

Memetik laporan sebuah akhbar, insiden dipercayai tercetus apabila bakal pengantin lelaki ditumbuk selepas dia mahu beredar dari Masjid Jamek Al-Khadijiah, Pantai Dalam, Kuala Lumpur, Sabtu lalu apabila mangsa tidak dibenar meneruskan majlis akad nikah gara-gara wang hantaran sebanyak RM15,000 tidak cukup.
Lelaki tersebut yang bekerja sebagai pengawal keselamatan berpendapatan RM1,500 sebulan sebelum ini dikatakan telah setuju dengan jumlah wang hantaran RM15,000 yang ditetapkan keluarga perempuan ketika majlis merisik, Januari lalu.
“Ketika merisik pihak lelaki minta untuk bayar RM7,500 sebagai wang hantaran namun pihak perempuan minta RM15,000.
“Pengantin lelaki yang setuju dengan jumlah itu namun meminta supaya wang hantaran tersebut dibayar secara ansuran iaitu sebanyak RM10,000 sebelum majlis perkahwinan dan baki lagi RM5,000 dibayar selepas majlis,” kata satu sumber.
Menurut sumber itu lagi, pengantin lelaki sudah pun membayar RM10,000 secara ansuran sebelum majlis perkahwinan berlangsung, namun akibat kegagalan menyerahkan baki RM5,000 keluarga pengantin perempuan tidak membenarkan akad nikah diteruskan.
“Tidak setuju dengan permintaan itu, pengantin lelaki bersama keluarganya memutuskan untuk meninggalkan majlis akad nikah sebelum dia ditumbuk oleh seorang ahli keluarga pengantin perempuan,” katanya lagi.
Pengawal keselamatan berusia 27 tahun itu dikatakan sudah bercinta dengan bakal pengantin perempuan, 21, sejak tiga lalu.
Seperti yang disaksikan dalam rakaman video, keadaan di pekarangan masjid menjadi kecoh apabila berlaku kejadian maki hamun dan pergelutan antara kedua-dua ahli keluarga pengantin.
Keadaan hanya kian reda selepas seseorang dipercayai wakil masjid menggunakan pembesar suara menegur mereka semua berkali-kali supaya berhenti bergaduh. Antara katanya, “masjid bukan tempat bergaduh, tolonglah bertaubat..!” – MYNEWSHUB.CC
7 Komentar untuk "Ini Respon Wakil Pengantin Perempuan Tentang Isu Bertumbuk Sebelum Akad Nikah"

Part janji ikot Islam. Part mintak duit hantaran tak ikot pon. Nie dah double standard.

btul tu nuri iko part jnji jee ikut islam dh taw laki tu x mmpu mnta mhal2 knapa?..esok2 dh kawin nk pkai duit juga kawin bukan shari dua tpi slama2 nya..yg prempuan tu ada apa mahal sgat maknya dh mcam jual anak jee..entah la nk jadi apa..

Due due bodoh..blah laki tu Pon sggup kenape...yg blah pempuan mcm nk jual anak..sorg prompak sorg penyamun..ikut kmmpuan la..org nk drikan masjid nk tmbh pahale..

video teruk, penjelasan pun mcm haram. lain kali sebelum rekod, cari la iphone yg mahal-mahal. baru video lawa. nk bagi penjelasan pun, cuba baca dulu, tgk boleh faham ke tidak. dalam exam ada teknik ni, lepas tulis jawapan, cuba baca balik. okay ke tidak bunyi jawapan tu. semak semula kita org melayu panggil.

Dalam masjid . . .
bawak2 la fikir panjang orang melayu woi....
ntah laaa... akhir zaman .. . . byk yang double standard . . .

Langsung takde hormat dengan rumah Allah....akal di telan nafsu....betapa gembiranya syaitan laknatullah...astaghfirullah...

Back To Top